Skip to main content

Lagringssystem spesielt for maskinhandel

Det spesialbygde lagerstyringssystemet i DSM er tilpasset de prosessene våre kunder – maskinforhandlerne – bruker hver dag i sin virksomhet.

Systemet er helt unikt for bransjen, men bygget på toppen av en standard Microsoft Dynamics 365 Business Central, som gjør at JMA kan garantere en fremtidssikker digitalisert løsning for alle maskinforhandlere.

Vi garanterer at du oppnår en mer effektiv styring av varelageret ditt og kan dermed minimere lagringskostnadene dine.


Lageroptimalisering

Lagermodulen i DSM inneholder mange funksjoner som bidrar til å optimalisere lageret i forhold til tidsforbruk, innkjøpsplanlegging, arbeidsflyt og ukurans. Det er innebygd funksjoner i systemet for å optimere lagerbeholdningen på lageret og samtidig komme med forslag til hva som skal kjøpes hjem og når.

Lagersystemet i DSM gir fordeler for maskinbedriften din

  • Sjekk produktbestillinger med kostnadsdifferensierte bestillingspunkter
  • Motta og plassere varer fra innkjøpsordrer til lager, service og salg
  • Sjekk varer etter lageromsetning
  • Send bestillinger og motta fakturaer direkte til/fra leverandører med våre tilpassede leverandørintegrasjoner
  • Produktsøk på interne lokasjoner, i servicebiler og eksterne nettportaler
  • Minimer kostnadene for bestilling av varer – minimer lagerinteressen og reduser foreldelse
  • Spesielt rollesenter for lagermedarbeidere, inkludert for eksempel serviceordrer, salgsordrer og innkjøpsordrer
  • Hold styr på din fysiske lagerbutikk med digitale verktøy

WMS-system med DSM Scan

Med vår Power App DSM Scan får du fordeler i mange prosesser

  • Varer kan skannes og all informasjon er allerede registrert ved mottak av varene
  • Strekkoder og etiketter skrives enkelt ut fra den håndholdte enheten
  • WMS-systemet holder selv styr på hvor en vare befinner seg
  • Kjøp/salg av reservedeler registreres umiddelbart i systemet og trekkes fra lageret
  • Lagertelling er gjort enkelt og du kan når som helst skrive ut en status for lagerbeholdningen
  • Alt registreres og alle tall kan trekkes ut for å lage statistikk over omsetning av varer og avfall
  • Du kan enkelt og raskt holde styr på beholdningen din direkte fra datamaskin, mobil og nettbrett. På denne måten sparer du både tid og ressurser og du kan reagere raskt på feil og mangler

Kjøpsforslag for reservedeler

Basert på beregninger vedrørende hjemtakskostnader, siste salgsdato, innkjøpspris, flytvarer med mer, kan systemet komme med et forslag til hva du bør ha på lager av den aktuelle reservedelen. Dette for å møte etterspørselen som normalt har vært på varen de siste 2, 3 eller 5 årene.

Beregning av foreldelse

DSM kan settes opp til automatisk å beregne ukurans på varer på lageret og dermed beregne ukuransprosent på utvalgte varer. Utsolgt kan være et problem, da det binder mye penger på reservedeler som ikke selges og rett og slett taper verdi på lageret.

Rabattmatrise

Det er mulig å sette opp en rabattmatrise for kunder og ordretyper. Dette betyr at det kan settes opp ulike rabattpriser for samme reservedel avhengig av hvilken type bestilling det er snakk om, for eksempel haste-, normal- eller spesialbestilling.

Integrasjon for produsenter og leverandører

I samarbeid med bransjens leverandører har JMA utviklet over 40 integrasjoner direkte inn i DSM-systemet. Vi har for øyeblikket integrering for følgende funksjoner:

  • Import av innkjøpsordrer
  • Forespørsler om varer og lager hos andre forhandlere samt ordrestatus
  • Bytte av reservedelspriser
  • Kjøpsdisposisjon
  • Import av valglister
  • Rapportering mellom forhandler og leverandør
  • Import av konfigurasjon på maskiner

Utvekslingen av data skjer enten via en manuell opplasting eller en automatisk integrasjon, som gir svar direkte i systemet. Det avhenger av leverandøren hva som er mulig å utvikle.

Les mer om de enkelte leverandørene og vår integrasjon her.

Integrasjon for automatiske varehus

Vi har lang erfaring med integrasjon for automatiske lagringsenheter og sørger for at DSM automatisk sender plukk- og lagerlister til automatiske lagringsenheter fra blant annet Kardex og Constructor.

Kardex ShuttleXP_graphic_front_open_002

Etikettprogram

Trykking av mer enn 30 forskjellige etikettstørrelser for hyllefronter og varer med og uten strekkoder.

Digitale prislapper

Med helgrafiske elektroniske hyllefronter kan du endre priser og tilbud på sekunder – i hele butikken. Med den nyeste EPD-skjermteknologien kan de helgrafiske hyllefrontene redusere gjenskinn og er synlige nær 180°.

De elektroniske hyllefrontene har høy oppløsning, fullt grafiske og tilgjengelig i opptil tre farger for å hjelpe deg med å påvirke kjøpsbeslutninger på hyllen. De har de klareste og mest konsistente fargene og bildene som er tilgjengelig og kan også operere fra -25°C til 30°C.

Lavt strømforbruk – opptil 10 års batterilevetid (utskiftbare batterier for lengre levetid).

Butikkløsning med DSM POS

Butikkmodulen gjør arbeidet i butikken svært raskt og effektivt. Løsningen er bygget på en eller flere kasseterminaler som består av en berøringsskjerm, en håndholdt skanner, et elektronisk kasseapparat og en kvitteringsskriver. Med modulen oppnår du

  • rask og enkel registrering av salg - både kontant og på konto
  • direkte utskrift av kvittering
  • foreta innskudd og uttak via kassa med direkte utskrift av kvittering
  • foreta et kontantoppgjør på slutten av dagen

Webparts

Kjøp og selg reservedeler direkte fra DSM-systemet. På markedsplassen www.web-parts.com kan du legge ut utdaterte reservedeler for salg.

Her kan du også kjøpe reservedeler direkte fra DSM-systemet til svært gunstige priser. Og du er garantert at varene er i orden, da markedsplassen kun er for profesjonelle maskinhandlere.

Det daglige arbeidet med lager og logistikk

Automatisering av manuelle prosesser, som betyr effektivitet

Få digitale verktøy for å automatisere dine interne prosesser som lagerstyring, frakt og sporing. Du sparer tid for avdelingen og eliminerer de manuelle arbeidsflytene.

Større kundetilfredshet

Via sanntidsdata kan avdelingen bedre gi råd til kundene enten på telefon eller i butikk. De har mulighet til å gi kunden svar på henvendelser umiddelbart, slå opp produkter på eksterne produktportaler og raskt bestille produktet til kundens hjem.

Større innsikt i driften av avdelingen

Modulen gir sanntidsinnsikt i varelager, forsendelser og andre data, noe som gir ledelsen en bedre forståelse av arbeidsprosesser og avdelingen generelt.

Reduserte kostnader

Automatiserte prosesser, bedre visualisering og større kundetilfredshet bidrar til å redusere kostnadene knyttet til driften av avdelingen og virksomheten. Den overordnede retningen for lagringsmodulen er å redusere tid brukt på manuelt arbeid ved å effektivisere prosesser og optimalisere arbeidsflytene som tar mest tid i hverdagen.

Ønsker du å bli kontaktet av vår salgskonsulent Lars?

Lars Søyland er salgskonsulent i JMA og kan kontaktes via e-post: lso@jma.no eller telefon: +47 32 15 99 00

Skriv inn kontaktinformasjonen din her:

Strategiske partnere

Meld deg på vårt nyhetsbrev