Skip to main content

Ansatt portrett: Stine S. Lauritzen

Tatjana Kristensen
07. mars 2023
Medarbejder JMA Stine S. Lauritzen

Stine: «Jeg elsker å delta i sparring med kunder»

Fra å si hva hun ønsket til nå å lede hva som kan gjøres, har overgangen fra moteindustrien til ERP-verdenen gitt Stine noe hun elsker – sparring med kunder.

Ved første øyekast virker Stine veldig utadvendt og sosial. Det er hun også, men kommer du under huden hennes, vil du oppleve en side av henne som hun skjuler ganske godt til daglig. Hun føler seg ikke veldig komfortabel med å dele personlig om seg selv – selv for dette intervjuet.

Hun kaster seg imidlertid ut i det, og vi sitter derfor her i dag, samlet rundt et intervju om dagens helt i skysaus – Stine.

Stine har sin daglige rutine i konsulentavdelingen hvor hun er både på prosjekter, driftsoppgaver og kundebesøk hos både nye og eksisterende kunder.

"Det beste med arbeidet mitt er dialogen med kundene"
Spesielt kundebesøk og fordyping i prosesser driver henne i arbeidet som konsulent: "Det beste med arbeidet mitt er å være i dialog med kundene. Se løsningene jeg foreslår bli til virkelighet, og faktisk gjøre en forskjell for dem."

Å jobbe som konsulent innebærer i stor grad evnen til å kommunisere komplekse temaer til kunder på daglig basis. Noe Stine mestrer. Selv sier hun at hun hjelper til med å designe prosesser, gi råd til kunder om den beste løsningen og fremfor alt lytte til deres problemer og hva de måtte ha i hverdagen.

En oppgave hun tar svært alvorlig.

"Jeg elsker å være en del av sparringsprosessen med kunder, der de bringer med seg sin ekspertkunnskap om forretningsprosessene deres og hvordan den kunnskapen møter systemet vårt." Et system så komplekst at det også er vanskelig for henne å forklare det til vennene sine hjemme i Nordjylland.

Upraktisk, men altfor kompleks

Til tross for hennes svært lave praktiske eksempler om arbeidet sitt, har Stine ennå ikke mestret å forklare hva hun faktisk gjør hver dag. "Det er vanskelig å forklare, hvis du ikke har kunnskap om ERP eller jobber i ERP-verdenen, hva det betyr."

De fleste i bransjen kan nok nikke gjenkjennende.

Forklaringer som «du kan flytte noen knapper i et system» til «når du er på verkstedet med bilen din og mottar en faktura, er det et system som spytter ut den fakturaen» er begge prøvd, så Stines jobb vil bl.a. nå, var et mysterium for de rundt.

"Hvordan alltid være sammen med mennesker"

Stine har spesielt to ting hun setter pris på på fritiden.

Å se folk rundt og spille håndball.

Noen vil sikkert spørre hvordan man alltid kan være sammen med folk, og til det har Stine svart: «Jeg er nok bare av typen som liker å være sammen med folk».

Likevel er hun beriket med mange planer og liker å være med på «alt mulig» når jobben ikke krever det.

En kork

På banen finner Stine stor ro i å ha oversikten. Noe hun også i stor grad gjør i sitt arbeid. — Jeg har det ikke så bra hvis jeg ikke har oversikten, så jeg jobber alltid for å ha oversikten, for det er der jeg finner roen.

Noe som stammer fra hennes perfeksjonistiske karakter.

Hun beskriver seg selv som en enorm perfeksjonist og må derfor si til seg selv: "at det er noen ting jeg ikke kan gjøre mer med og noen kan jeg. Ellers vil jeg fortsette å fortelle meg selv at jeg alltid kan gjøre mer."

Derfor er det ikke unaturlig at hun tidligere har blitt sammenlignet med en kork.

Et kompliment i sin beste form hvis du ser dypere inn i utsagnet.

Akkurat som korken alltid går ned og kommer opp igjen, gjør Stine det samme med utfordringer. "Når jeg først blir slått tilbake, gjør jeg mye for å prøve å komme meg opp igjen. Det handler om å komme seg opp på hesten igjen."

Meld deg på vårt nyhetsbrev