Skip to main content

Referanse: Skap oversikt og struktur for bedre arbeidsprosesser

19. februar 2024

Med fingeren på pulsen til entreprenørbransjen måtte Conmas innrømme at de manglet en løsning som kan strukturere selskapet for å fortsette å opprettholde den levende posisjonen de har i bransjen. Dette gjorde også overgangen til DSM til en enkel og ukomplisert start på nye arbeidsprosesser og mer struktur i hverdagen. 

Hellig oversikt i hverdagen

Conmas, med sine nåværende 11-12 ansatte, implementerte DSM i november 2023. Siden den gang har reisen deres i et nytt ERP-system vært til stor glede for de fleste – for med et nytt system følger også en helhetlig oversikt og effektiv styring fra lager til salg, kundeservice og reservedeler. En oversikt og en struktur som tidligere manglet i hverdagen i takt med utvidelsen og flere ansatte. Overgangen fra kun én selger og én servicemontør til en større organisasjon krevde bedre systematikk.

"Det at vi kan slå opp systemet, hvilket utstyr maskinene har osv. kommer til å være en stor verdi i det daglige. Det sparer oss både tid og krefter - for å si det rett ut", sier Camilla i fortsettelsen av dette.

Oppstart og brukervennlighet

Selv om møtet med et nytt system kan være forbundet med mange frustrasjoner, har prosessen vist seg å være mye mer positiv hos Conmas: «Når du blir presentert for dette nye systemet, og sitter og tenker, stopp, det klikker og rundt på kartet må du huske, uansett hvor uhåndterlig det kan se ut når skjermen åpnes, at det virkelig er enkelt når du først får taket på det selv."

Særlig kombinasjonen med sanntidsundervisning og mye støtte fra konsulentene i JMA har gjort at de ansatte har følt seg godt rustet relativt raskt: «Det har vært mye learning by doing, men med dem på sidelinjen, noe som har fungerte superbra." Og nettopp støtten fra deres nye forretningspartner har hjulpet med overgangen til de nye arbeidsprosedyrene internt: «Det er ikke så mye i forhold til deg, men mer den interne prosessen at vi allerede nå må huske å gå inn i systemet og se og gjør dette også, når man har vært vant til å jobbe prosesser på én måte, og så må endre dem. Men det er som sagt noe som har fungert superbra," følger Camilla opp.

Fremtiden med DSM

For fremtiden ser Conmas på DSM-løsningen som en langsiktig investering og planlegger å utvikle og tilpasse tilleggsfunksjoner: «Det er klart, følger vi utviklingen, så er det også naturlig at vi hopper om bord med noen av de nye tingene som kontinuerlig utvikles i og for systemet.» Camilla erkjenner at endringer i arbeidsprosesser kan være utfordrende, men de ansatte har vist stor vilje til å tilpasse seg. "Jeg har definitivt inntrykk av at folk har hatten på seg. De er ganske villige til å endre seg."

Denne endringsviljen, kombinert med ønsket om å legge til rette for flere arbeidsflyter i fremtiden, gjør det også lettere å se nærmere på integrasjoner som WEBMASKINER og lignende forhandlerportaler.

En pålitelig forretningspartner

Viktige faktorer i samarbeidet med JMA er pålitelighet og oppfyllelse av løfter. "Det viktigste i samarbeidet har vært dette med påliteligheten til systemet. Det som er lovet har blitt holdt i forhold til hva systemet faktisk kunne gjøre. En ting er fra en oppstart, hvor man sitter og snakker om det, og så til det som faktisk er en realitet når det implementeres. Typisk kan man gjøre alt etter selger, men i dette tilfellet er ikke systemet oversolgt, sier Camilla om samarbeidet.

Lære fra oppstarten

Hvis Camilla skal sette ord på noe læring som er viktig for nye kunder som trenger å komme i gang med DSM-løsningen, så er det helt klart behovet for forberedelser og klare retningslinjer for å lette implementeringen av DSM. En tydelig kommunikasjon mellom Conmas og  JMA for å kunne utveksle nødvendig informasjon for utviklerne. "Dette med å ta hensyn til all informasjon som må brukes. Det er klart at utviklerne av systemet ikke kan vite det." 

Fakta om Conmas

Conmas er en leverandør av gaffeltrucker, heiser, palleløftere, pallestablere og glassløftere, og spesialister i skreddersydde løsninger innen for entreprenør- og byggebransjen. 

Daglig teller de ca. 12 ansatte med et flertall av ansatte under 40 år.

 


Andra Nyheter

18. oktober 2023

Prisjusterer millioner av deler med kun få tastetrykk

JESSHEIM: Det er selvfølgelig meget viktig for Nord-Europas største Valtra-forhandler, Akershus Traktor AS, å holde kontroll på endring av prisene på delene.

18. juni 2018

Nytt ERP-system? Når er det på tide å endre?

Er det en stund siden du endret ditt ERP-system, og har du begynt å legge merke til flere og flere problemer i systemet som du ikke klarer å håndtere mer fornuftig?

17. juni 2018

Investere i et nytt ERP-system

Hvis du har bestemt deg for å investere i et nytt ERP-system, vil det være mer enn bare å bytte til et nytt IT-system - det handler også veldig mye om folk. Enten det er en bedrift med få eller mange ansatte, vil det påvirke hele organisasjonen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev